Mekkora egy gumiabroncs élettartama és mitől függ ez az élettartam? Megéri-e a használt abroncs vásárlása? Mire figyeljünk, ha használt gumiabroncs vásárlása mellett döntünk? Milyen méretűt válasszunk és valóban jó megoldás-e a négy évszakos gumi? Ezekre a kérdésekre mindenképpen érdemes választ keresni, ha meg akarjuk tudni, milyen az igazán jó téli gumi.

A téli gumi vásárlásakor az ár mellett általában a legfontosabb döntési szempont, hogy a kiszemelt gumiabroncsot mennyi ideig lehet használni. Ez természetesen nagyban függ attól, hogy milyen fizikai behatásoknak van kitéve a gumiabroncs és hogyan tárolják. Ha abban az időszakban is szakszerűen tárolják a gumikat, amikor nincs használatban az adott garnitúra, nem éri napfény, vagy más külső károsító hatás, akkor 5 évig mindenképpen megőrzi minőségét és kedvező menettulajdonságait. Fontos tudni, hogy a gumiabroncsok garanciája nem a gyártástól, hanem a vásárlás napjától él.

A táli gumiabroncsok állapotát és élettartamát a használat mikéntje is befolyásolja és például az abroncsot ért szennyeződések is negatív hatásokat váltanak ki. Rontják a minőséget a különböző úthibák, az olajszennyeződések, az utak téli sózása, vagy a már említett erős napfény. Ezen külső hatások miatt a gumiabroncs elveszítheti tapadását, anyaga megkeményedhet. A gyártók egyébként a minőség megőrzése érdekében különböző adalékanyagokat kevernek a gumiabroncsba, amelyek segítségével növelhető az élettartam.

Fontos a rendszeres ellenőrzés

A gumiabroncs minőségének megőrzéséért az autós nemcsak azzal tehet, hogy szakszerűen tárolja és kímélően használja, de legalább ennyire fontos az abroncsok rendszeres ellenőrzése. Ez vonatkozik a keréknyomásra és az egyenletes kopásra is. Ha egyenetlenül kopnak az autón használt gumiabroncsok, az nemcsak a biztonságot és az autó menettulajdonságait veszélyeztetik, hanem komoly költséget is jelenthet az autó tulajdonosa számára.

Használt téli gumiabroncs vásárlása kockázatos lehet, mivel elképzelhető, hogy a különböző rejtett kopási hibák csak a forgalomban, vezetés közben derülnek ki. Célszerű tehát mindig új téli gumiabroncsot vásárolni, ha erre nincs lehetőség, akkor mindenképpen szakkereskedésben kell intézni a vásárlást, ahol a szakemberek felszerelik a készletet, sőt akár ki is lehet próbálni azokat a vásárlás előtt. A Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint egyébként egy abroncs legfeljebb tíz évig használható, még akkor is, ha nincs teljesen elkoptatva. Ezután mindenképpen új téligumi vásárlása javasolt, ennél idősebb abroncs vásárlását nem tanácsolják a szakemberek.

Így segít az abroncsnyomás-felügyelő rendszer

Manapság létezik egy olyan eszköz, amely figyelmezteti a sofőrt abban az esetben, ha vészesen csökken az abroncsban a nyomás, vagy kritikus szintre csökken. Ez az úgynevezett tyre pressure monitoring systems (TPMS), amelyből kétféle létezik. Az egyik a dTPMS, ami a kerekekben lévő érzékelők segítségével közvetlen információt és adatokat kap az éppen aktuális guminyomásról. A berendezés segítségével az autós pontos és valós idejű információt kaphat a gumik levegőnyomásáról. Ez azért fontos, mert az ideálistól eltérő értékek az abroncsok élettartamát csökkentik és a fogyasztásra is hatással vannak. Nemcsak gyári eszközök léteznek, hanem kapható utólag beszerelhető berendezés is, ilyen például a CUB Sensor Aid+.

A TPMS rendszerek másik verziója az indirekt, avagy iTPMS szenzor. A direkt rendszerrel szemben, a kerekek forgási sebességének összehasonlításával csak megbecsüli az éppen aktuális

keréknyomást. Az így kapott értékek kevésbé pontosak, mint a direkt rendszernél és valós idejű adatszolgáltatást sem biztosítanak. Az indirekt rendszer hátránya, hogy a kerekek forgási sebessége eltérő lehet csúszós, vagy rázós úton, ez pedig könnyen okozhat hamis hibaüzenetet. Az iTPMS álló helyzetben nem működik, azaz ha parkolás közben sérül meg a gumi, akkor a sérülést csak később, menet közben jelzi majd a rendszer. További hátrány, hogy az indirekt rendszert a sofőrnek kell kalibrálnia rendszeres időközönként. Ha pedig ebbe hiba csúszik, a rendszer rossz adatokkal dolgozik majd.

A TPMS rendszereket 2014 óta kötelezően beépítik az autókba, a korábbi modellekbe utólag is beszerelhetők, amiben az AKH Szervizek szakemberei készséggel segítenek az autósoknak.

Milyen a jó téligumi-méret?

Nemcsak a használt abroncsok vásárlásával nem szabad kockáztatni, de a gyári előírásoktól eltérő méretű abroncsokat sem célszerű az autóra rakni a téli/nyári garnitúrák cseréjekor. Ha bizonytalanok vagyunk a megfelelő méretet illetően, elegendő csak a vezetőoldali ajtóra ragasztott matricára pillantani, ahol nemcsak a megfelelő méretet, hanem az előírt guminyomást is feltünteti az autó gyártója.

A megfelelő gumiméret és a guminyomás nem csak kötelezően megjelenítendő információs elem az autókon, hanem ezen adatok a biztonságot is szolgálják. Az előírttól eltérő nyomású és méretű gumiabroncsok ugyanis az autó stabilitását gyengítheti, sőt a kocsi szenzorait és megtévesztheti és rossz hibaüzenet jelenhet meg a műszerfalon. A hibás, például az előírtnál szélesebb méret és guminyomás ezen kívül a fogyasztást is negatívan befolyásolhatja, és a futómű, vagy a csapágyak elhasználódását eredményezheti.

Megoldást jelentenek-e a négy évszakos abroncsok?

Sok autós úgy próbálja megspórolni a téli gumik felrakásával és megvásárlásával járó anyagi és időbeli ráfordításokat, hogy négy évszakos gumiabroncsokat szereltet autójára. Mennyire lehet ez jó megoldás? A négy évszakos abroncsok valóban jó megoldást jelenthetnek olyan autósoknak, akik leginkább városban használják autójukat, olyan éghajlaton, ahol viszonylag állandó a hőmérséklet és kevés csapadék, elsősorban hó esik.

Magyarország nem ilyen hely, ezért erősen kompromisszumos megoldás idehaza, talán nem is véletlen, hogy a hazai autósok kevesebb, mint 5 százaléka döntött a négy évszakos gumik használata mellett. A négy évszakos gumik előnye, hogy nem kell az évi kétszeri cserével foglalkozni, ugyanakkor nem árt tudni, hogy a centrírozást ebben az esetben sem lehet megspórolni. Azon autósoknál természetesen itthon is szóba jöhet ez a megoldás, akik keveset használják gépkocsijukat, akkor is rövid távon és nem merészkednek vele például autópályára. Aki néha vidékre, vagy akár síelni is menne autóval, inkább ne válasszon négy évszakos gumiabroncsot! Ha esetleg az autó azt tervezi, hogy nyáron is téli gumival autózik, annál azért lényegesen jobb megoldás, ha négy évszakos abroncsokat használ.